Kedves sporttársak, barátaim!

A koronavírus járvány hazai terjedésével újabb, szigorúbb állásfoglalást fogalmaz meg Szövetségünk.

A sikeres fellépéshez elengedhetetlenek azok az intézkedések, amelyek a lakosság egymás közötti érintkezését radikálisan csökkentik (un. social distancing). A világ sok fejlett országában, ahol ezeket az intézkedéseket nem hozták meg, a járvány terjedése egyre gyorsul és a betegek száma mostanra túllépte a napi 10 000 új esetet, amit a halálozások számának hasonlóan gyors növekedése is követ.

Mi mászók, mint a természetért, társadalomért, tudatos életvitelért különösen érzékeny és felelős közösség, további önkorlátozó lépéseket tegyünk.

  1. A vírus terjedését lehetővé tevő érintkezések radikális csökkentése érdekében, kerüljük a még nyitva tartó közösségi helyeket, szórakozó létesítményeket.
  2. Korlátozzuk lakhelyünk elhagyását, csak rendkívül indokolt esetben, a munkába járásra, bevásárlásra, egészségügyi szolgáltatások igénybevételére és a feltétlenül szükséges ügyintézésre szűkítve azt.
  3. Semmilyen csoportos vagy közösségi sporttevékenység (közös via ferrátázás, sziklamászó tanfolyam, stb.) nem támogatandó, sőt, határozottan elítélendő. Egyéni sporttevékenységeinket szűkítsük a legszükségesebbre, leginkább otthon, de legfeljebb lakhelyünk közvetlen közelében, nyílt téren, szabadban végezzük, olyan helyeken, ahol megvalósítható a min. 2 méteres távolság a környező személyektől. Kizárólag olyan sporttevékenységet végezzünk, amely balesetveszéllyel nem jár. Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban a sziklamászást is betiltották. Nálunk egyelőre még nincs erre vonatkozó központi tiltás, de a fejlett mászókultúrával rendelkező országokban mindenütt arra kérik a mászókat, hegyi sportolókat, hogy inkább maradjanak otthon. Mi is erre kérünk benneteket. Egy esetleges sérülés feleslegesen terhelné az egészségügyi ellátó rendszert. Döntsetek felelősséggel.

A koronavírus életképességével kapcsolatban mai napig nem állnak rendelkezésre egyértelmű adatok, így nem kizárt annak lehetősége, hogy pl. a szikla fogásain, közösségi tereken használt erősítő, vagy sporteszközökön keresztül is megvalósulhat a vírus átadása. Több helyen ezért lezárták a játszótereket és szabadtéri fitneszparkokat is, nem véletlenül.

Keressünk és alkalmazzunk otthonunkban igényeink szerinti edzésterveket (pl. https://trainingforclimbing.com)

  1. Vásárlás, tömegközlekedés esetén maszk (FFP-3, FFP-2) és gumikesztyű használata javasolt. A kesztyűt csak egyszer használjuk, otthonunkba érkezés előtt vegyük azt le.
  2. Amennyiben tehetjük, idős rokonaink, barátaink helyett, a fenti javaslatok betartásával, végezzük el a bevásárlást. Idős hozzátartozóinkat motiváljuk az otthonmaradásra.

Panaszok esetén maradjunk otthon és kérjünk segítséget (https://koronavirus.gov.hu/)

  1. Személyi higiénia. Rendszeres, legalább 30 másodperces kézmosás, kézfertőtlenítő alkalmazása. Figyeljünk arra, hogy arcunkhoz ne nyúljunk. Tüsszentés, köhögés esetén takarjuk el arcunkat pl. könyökhajlatba tüsszentéssel.

Kerüljük a kézfogást, puszi adást, átölelést egymás üdvözlésénél.

  1. Az egészségügyi ellátóhelyeket csak a legszükségesebb esetekben keressük fel, telefonos, internetes tájékozódást követően.
  2. Ne vegyünk igénybe halasztható egészségügyi szolgáltatás, beleértve a magánegészségügyet is.
  3. Segítsük szeretteinket, barátainkat a vírus okozta stressz feldolgozásában és kezelésében.

dr. Ágoston Viktor Antal

Hegymászó Szakág

MHSSZ

Borítókép: WHO