A Kraken, mintha csak egy olvasztótégelye lenne a hazai szakmának; a tapasztalt mászók tudása, a fiatal generáció lelkesedése és a szövetség támogatása, mind-mind esszenciális alkotóelemek voltak ahhoz, hogy a 265 m hosszú, 6 kötélhosszos, 7a+ S2/3 nehézségű út megszülethessen a horvátországi Paklenica Nemzeti Parkban.
Felkészülés a több kötélhosszos út építésére
Bajusz Balázs és Rigó Áron 2022-ben kezdtek megismerkedni a nittelés rejtelmeivel, ami a közösen nittelt, ám Balázs által elsőként megmászott Pápai Audencia 8b+ sportútban csúcsosodott ki. Egy több kötélhosszos út kiépítése viszont számos aspektusában eltér egy sportszektorban (mászóiskolában) történő ténykedéstől és mivel a srácok alulról szerették volna megnyitni az utat, nem volt mese, be kellett tömni a tudástárban lévő vakfoltokat.
A trepnizés rejtelmeibe Nádasdi Oszkár segített elmélyülni, aki már maga is tetemes mennyiségű több kötélhosszos út megépítését tudhatja maga mögött. A Fifi- és más kampók helyes használatának ismereteivel, kötéltechnikai megoldásokkal, és az elölmászás közbeni nittelés fortélyaival felvértezve a srácok egy lépéssel közelebb kerültek az álom megvalósításához. A „tanulmányaik” útvesztőiben még extra hasznos tanácsokat kaptak Urbanics Árontól is, aki nem kevés technikai felszereléssel is támogatta az építés sikerességét.
Az elméleti és gyakorlati készülés mellett, egy ilyen útépítős procedúrának van ugyebár egy „jogi” oldala is, mégpedig az, hogy a Nemzeti Park milyen szemmel nézi a falon történő égig érő ténykedést. Amikor a park rámondta az áment, még az alpinista legendától (és a horvát kalauz szerzőjétől), Boris Čujićtól is kaptak megerősítést; „nincs más hátra, mint megvalósítani az álmot”!
Kraken: új magyar út a Paklenica Nemzeti Parkban
2023. májusában ültették fizikai síkra az elméletet, és az út két teljes nap alatt el is készült! Az első nap elkészült az első három hossz, ami az út sava-borsát is tartogatja egy 7a+, egy 7a és egy 6c+ hossz képében. Mindegyik kötélhossz közel 40-50 méter hosszú és áthajlik! Az út második fele már kevésbé áthajló és nem is kéri annyira az erősebb fokozatokat, viszont egy gyönyörű párhuzamosan futó wasserille - vagyis magyarul vízelvezető orgona - világába fut bele, ami igazi lélekemelő örömmászás – mondhatni a hab a tortán!
A tavalyi építést követően, a megmászásra idén került sor. Rigó Áron így foglalta össze a mászás hátterét:
„A végeredmény egy jól biztosított, változatos stílusú út, amit bátran ajánlunk minden mászónak, aki képest 7a-t mászni. Habár Boris Čujić S2/3-ra fokozta be a biztosítottságot, miután elsőként bemászta az utat, mi alapvetően S2-re szándékoztuk kiépíteni azt. Mint kiderült, azért nem kaptuk meg a kívánt számot, mert az első és a második hosszok végén hagytunk 5 méteres köztestávot. Ezek a részek 5+ -os mászást takarnak, pihenőkkel így nem láttuk akkor értelmét extra nitt befúrásának, de megfogadtuk, hogy visszatérünk és befúrjuk a megfelelő helyekre a plusz 1-1 nittet vagy szöget, hogy elérjük a tervezett S2-es biztosítást. Ezúton is köszönet a Magyar Hegy- és Sportmászó Szövetség eszközbeli támogatásának! Reméljük, hogy másokat is inspirál a sztorink és rajtunk felbuzdulva más magyar mászók is útépítésre szánják idejüket és energiájukat.”
Szöveg: Izer Bálint